Otyłość - choroba cywilizacyjna.

Według badań, liczba nastolatków, którzy zmagają się z nadwagą lub otyłością zmniejsza się wraz z wiekiem – im są starsi, tym rzadziej dotyka ich ten problem. Mimo to jest jednak wiele aspektów sposobu żywienia młodzieży, które trzeba dopracować. Czego brakuje w ich diecie i gdzie można znaleźć potrzebne składniki? Na te i inne pytania odpowiada Katarzyna Zadka, dietetyk programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo”.


Jest to program edukacyjny marki WINIARY, prowadzony we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności w polskich gimnazjach. Misją programu „Żyj smacznie i zdrowo” jest przekazanie gimnazjalistom wiedzy z zakresu prawidłowego i zdrowego odżywiania oraz zachęcenie ich do wspólnego spożywania posiłków i podejmowania pierwszych samodzielnych prób gotowania. W ramach projektu promuje się wśród młodzieży postawę proekologiczną, a także ideę niemarnowania żywności. Do tej pory, w pięciu edycjach „Żyj smacznie i zdrowo” wzięło udział ponad 70% szkół gimnazjalnych z całej Polski. Program marki WINIARY jest częścią strategii firmy Nestlé, w ramach której firma zobowiązuje się produkować wysokiej jakości produkty, będąc jednocześnie wiarygodnym partnerem w żywieniu i dbałości o zdrowie Konsumentów.

Co o stylu życia nastolatków mówią badania?

Najpopularniejszymi błędami żywieniowymi młodzieży są: nieprzestrzeganie stałych pór spożywania posiłków, ograniczanie ich liczby (często mniej niż 4 na dobę) na korzyść podjadania, jedzenie zbyt małej ilości warzyw, owoców, produktów mlecznych, pełnego ziarna i ryb. Jednocześnie widoczne jest nadmierne spożycie słodyczy, słonych przekąsek i słodkich napojów oraz zbyt niski poziom aktywności fizycznej. Wspomniane zachowania żywieniowe mogą być oczywiście przyczyną nadwagi i otyłości, ale także występowania niedoborów witamin i składników mineralnych. Wspomniane badania wskazują, że 14,8% młodzieży między 11 a 15 rokiem życia dotyka problem nadmiernej masy ciała. Jest on najpopularniejszy w grupie jedenastolatków i dotyczy aż 17,9% badanych. Konsekwencje nadwagi i otyłości są znane i szeroko dyskutowane, a czym właściwie skutkują niedobory niektórych składników odżywczych? – Wszystko zależy od składnika. Każdy składnik to element wielkiego domina – brak choćby jednego z nich przekłada się na gorsze funkcjonowanie naszego ciała – mówi Katarzyna Zadka, dietetyk programu „Żyj smacznie i zdrowo”.

Jakich składników odżywczych potrzebują młode osoby?

Młodzież potrzebuje przede wszystkim pełnowartościowego białka. Jest ono niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju. To z niego budowane są mięśnie, hormony, enzymy, skóra, włosy i paznokcie. Można je znaleźć w produktach mięsnych, roślinach strączkowych (grochu, fasoli, ciecierzycy, soczewicy), a także w kaszach (jaglanej, gryczanej, pęczaku). Ponadto należy zadbać także o prawidłowe spożycie tłuszczów. Powinny pochodzić z ryb, orzechów lub oleju rzepakowego, czy oliwy z oliwek. – Głównym źródłem energii powinny być natomiast węglowodany złożone. Zawarte są w pełnoziarnistym pieczywie i makaronach, czy gruboziarnistych kaszach i brązowym ryżu – podpowiada Katarzyna Zadka, dietetyk programu „Żyj smacznie i zdrowo”. Bardzo ważną funkcję w diecie nastolatka pełni również wapń. To budulec szkliwa i kości, ale jest także odpowiedzialny za skurcz mięśni. Znajduje się w produktach mlecznych, roślinach strączkowych i zielonych warzywach. Warto pamiętać także o dostarczaniu magnezu, który wpływa korzystnie na pracę mózgu oraz zmniejsza uczucie zmęczenia. Ponadto odgrywa kluczową rolę w okresie intensywnej nauki. Zawarty jest m.in. w orzechach, sezamie, gorzkiej czekoladzie, soi oraz bananach. Nie należy zapominać również o żelazie, bez którego transport tlenu w ciele nie byłby możliwy. Znaleźć je można w mięsie, nasionach roślin strączkowych, żółtkach jaj i zielonych warzywach. Dla odpowiedniego rozwoju konieczne są też witaminy. 


Więcej porad.