17 października 2019
Kochajmy samotne banany! Banki Żywności edukują w ramach obchodów 40. Światowego Dnia Żywności
Marnotrawcze nawyki plasują nas w niechlubnej czołówce Europy pod względem
ilości wyrzucanego jedzenia – w tym wstydliwym rankingu zajmujemy wysokie,
5 miejsce, a przykładowa czteroosobowa rodzina traci w ten sposób nawet 2,5 tys. zł. Jak wygląda portret statystycznego Polaka – marnotrawcy? Najnowsze dane opublikowane w tegorocznym raporcie Federacji Polskich Banków Żywności Nie marnuj jedzenia 2019 nie pozostawiają złudzeń.
Jubileuszowa, 40. edycja Światowego Dnia Żywności była hucznie obchodzona przez Banki Żywnośći w całej Polsce. Z tej okazji ukazał się także nowy raport organizacji – Nie marnuj jedzenia 2019. Najnowsze wyniki są alarmujące – 42% Polaków nadal deklaruje, że zdarza im się wyrzucać żywność. Tylko 13,2% konsumentów kupuje tzw. samotne banany, czyli te pojedyncze, oderwane od kiści sztuki. Większość badanych nie chodzi na zakupy z listą i kupuje spontanicznie, czyli przyznaje się do zakupu produktów, których wcześniej nie planowało (72,7%). To stanowi jedną z głównych przyczyn wysokiego poziomu marnowania żywności w gospodarstwach domowych. Dodatkowo mniej niż połowa Polaków sprawdza zawartość lodówki przed wyjściem na zakupy (41,9%).
– Jesteśmy świadkami rewolucji w odżywianiu – hodowanie mięsa w warunkach laboratoryjnych, żywność „on the go”, przetwarzanie odpadków – a równocześnie świat zdaje się nie zauważać problemu marnowania żywności. Chcemy temu zapobiegać, dlatego co roku zachęcamy wszystkich do wzięcia udziału w lokalnych wydarzeniach związanych z obchodami Światowego Dnia Żywności i przyczynienia się do wzrostu świadomości tego problemu. – mówi Dorota Jezierska, wiceprezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Marnotrawstwo żywności to biliony litrów straconej wody i ogromne ilości niepotrzebnie zużytej energii. Już jedna kanapka z serem, która zamiast do żołądka trafi na wysypisko, to 90 litrów zmarnowanej wody. Polacy jednak rzadko zdają sobie z tego sprawę. Taką samą trudność sprawia im rozróżnienie terminów „należy spożyć do” i „najlepiej spożyć przed” – tylko co 3 ankietowany widzi różnicę w tych pojęciach.
W programie wydarzenia organizowanego przez Federację Polskich Banków Żywności znalazł się m.in. panel ekspercki poświęcony edukacji dot. marnowania żywności, prezentacje wyników badań Instytutu Ochrony Środowiska i SGGW, prelekcja założycieli Restaurant Week oraz omówienie zmian i wyzwań związanych z niedawno przyjętą Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Wydarzenie odbyło się w Centrum Edukacji Ekologicznej – Nowa Palmiarnia w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Tegoroczny Światowy Dzień Żywności wspierał strategiczny partner Banków Żywności – sieć Lidl Polska.
– Temat niemarnowania żywości jest stałym i ważnym elementem naszej strategii społecznej odpowiedzialności. Od początku istnienia Lidl Polska wspieramy Federację Polskich Banków Żywności. Cieszymy się, że po raz kolejny wspólnie obchodzimy Światowy Dzień Żywności i edukujemy Polaków w tym temacie. Ponadto w wielu naszych sklepach prowadzimy specjalną akcję przecen „Kupuję, nie marnuję”, którą stale rozszerzamy. Jej celem jest przeciwdziałanie marnowaniu żywności
– mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communication Lidl Polska.
Światowy Dzień Żywności to ustanowione w 1979 roku przez ONZ święto mające na celu przybliżanie tematu globalnych problemów żywnościowych, w tym walki z głodem i niedożywieniem.
Prezentowane w dorocznym raporcie dane pochodzą z projektu PROM (Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności), któremu przewodniczy Federacja Polskich Banków Żywności. W ramach projektu instytucje badawcze – m.in. IOŚ-PIB czy SGGW badają skalę marnowania jedzenia w całym łańcuchu – tzw. „od pola do stołu”.
Pełen raport: Banki Żywności Raport Nie marnuj jedzenia 2019.