Marnowanie 1/3 nie ma sensu! Czyli co wspólnego mają Międzynarodowy Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia i przepis na pyszną tartę galette?
Dziś, po raz pierwszy w historii obchodzimy ustanowiony przez ONZ Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia! To jedno z działań podjętych przez organizację w celu zwiększenia świadomości klimatycznych konsekwencji wynikających z marnowania jedzenia. Do apelu dołącza aplikacja Too Good To Go, która wraz z partnerami pragnie dać dobitny dowód na to, że marnowanie po prostu nie ma sensu! Tego dnia 1/3 znanych logotypów największych marek na świecie i lokalnych restauratorów… zniknie. Warto odwiedzić profile Banku Żywności, North Fish, BP, MAKRO, Carrefour oraz Natura Cold Press, portal Onet i innych partnerów Too Good To Go.
Czy wyobrażasz sobie iść na zakupy, aby zaraz po wyjściu ze sklepu po prostu wyrzucić do kosza jedną z trzech toreb zakupionej żywności? Wydawałoby się, że to absurdalne zachowanie i jakże odrealnione. Okazuje się, że nie! Każdego roku marnujemy 1/3 jedzenia! Dlatego ONZ bije na alarm i ustanawia 29 września Dniem Walki z Marnowaniem Jedzenia, by zwrócić uwagę na ekologiczne konsekwencje tego problemu. Ten dzień to również kulminacyjny punkt kampanii edukacyjnej prowadzonej przez Too Good To Go.
Marnowanie jedzenia ma bowiem daleko idące konsekwencje dla naszego klimatu. Wyrzucanie jedzenia wiąże się ze daremną stratą surowców wykorzystywanych do produkcji i dystrybucji. To oznacza, że wraz ze zmarnowaną żywnością w koszu ląduje 1/3 dobrodziejstw Ziemi, pracy ludzkiej, nawozów, prądu, paliwa czy wody, która powoli staje się produktem deficytowym. Podczas każdego z tych „zmarnowanych” procesów emitowane są również spaliny. W efekcie szacuje się, że aż 8% emisji gazów cieplarnianych ma swoje źródło w zmarnowanym jedzeniu. Nadprodukcja żywności jest jednym z głównych wyzwań dla środowiska, z jakim obecnie się mierzymy. Dlatego walka z marnowaniem jedzenia stała się jednym z celów ONZ na drodze do ograniczenia i przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Cel 12.3 zakłada zmniejszenie do 2030 roku o połowę globalnego wolumenu marnowania jedzenia na poziomie retailerów i konsumentów oraz ograniczenie strat na poziomie produkcji i łańcucha dostaw. A jest o co walczyć! Każdej sekundy w koszu ląduje 51 ton jedzenia, co można przełożyć na astronomiczną kwotę 1.2 bilionów dolarów w skali roku.
Czegoś brakuje…
W Polsce to Too Good To Go jest ambasadorem działań i edukacji na rzecz niemarnowania żywności. Z okazji Międzynarodowego Dnia Walki z Marnowaniem Jedzenia aplikacja wystartowała z działaniami zwiększającymi świadomość konsekwencji tego problemu dla społeczeństwa i klimatu.
Pomysł z zasłonięciem 1/3 logo w naszym odczuciu jest najlepszą formą, która podkreśli skalę problemu, z jaką się mierzymy. Nic tak nie działa na naszą percepcję, jak zobrazowanie tego, o czym mówimy. Takim działaniem chcemy zwrócić uwagę, że marnowanie 1/3 nie ma sensu. Poprzez edukację społeczeństwa i zwiększenie świadomości problemu możemy dołożyć małą cegiełkę i sprawić, że każdego dnia coraz więcej z nas będzie działać w duchu „zero food waste”. Wierzymy, że metodą małych kroków osiągniemy cel ustanowiony przez ONZ i ograniczymy ilość marnowanego jedzenia oraz emisję gazów cieplarnianych – Anna Kurnatowska – Country Manager Too Good To Go w Polsce.
Marnowanie żywności to aktualnie prawdziwa plaga w krajach wysoko rozwiniętych. Stosunkowo niskie ceny jedzenia i jego powszechna dostępność sprawiają, że kupujemy zbyt wiele w stosunku do tego, ile jesteśmy w stanie zjeść. Na trzy przyniesione do domu torby wypełnione zakupami spożywczymi, jedna niemal w całości ląduje w śmietniku. Paradoksalnie jednak nie stać nas na takie marnotrawstwo ani ekonomicznie, ani ekologicznie, a tym bardziej społecznie – ponad 1,6 mln Polaków żyje bowiem w skrajnym ubóstwie. Dlatego też z przyjemnością bierzemy udział w kampanii Too Good To Go, która w obrazowy sposób ukazuje wspomniany problem. – komentuje Dorota Jezierska, Wiceprezes Federacji Polskich Banków Żywności
W ramach kampanii na ulicach Warszawy czy Krakowa można było natknąć się na reklamy, gdzie 1/3 została „zmarnowana”. W akcję zaangażowali się również znani polscy influencerzy, którzy w ramach swoich kanałów social media publikowali posty, gdzie użytkownicy widzieli niepełne zdjęcia, gdzie 1/3 została celowo zasłonięta. Użytkownicy tego dnia mogą również użyć specjalnej nakładki na zdjęcie profilowe, by włączyć się w tym dniu do kampanii.
Banki Żywności również postanowiły uczcić nowe święto. Ambasadorka organizacji, Jagna Niedzielska, przygotowała z tej okazji pyszny przepis na tartę bardzo zero waste! W ramach świętowania zachęcamy wszystkich do przyrządzenia tego dania we własnym domu. I pamiętajcie – nic się nie może zmarnować 🙂
TARTA GALETTE
Składniki na ciasto:
200 g mąki
100 g masła
2 jajka (jedno do ciasta, drugie do wysmarowania ciasta)
szczypta soli
Składniki na galette:
sezonowe warzywo (np. cukinia, bakłażan lub pomidor pokrojony w plastry)
250 g sera ricotta (lub inny wybrany miękki ser, lub twardy starty na tarce na grubych oczkach)
Wszystkie składniki na ciasto dobrze wymieszaj i odstaw do lodówki na 30 minut.
W międzyczasie pokrój warzywa na 0,5cm talarki.
Po tym czasie wyjmij ciasto z lodówki i rozwałkuj na grubość około 0,5cm, następnie ułóż na blaszce do pieczenia wyłożonej papierem do pieczenia.
Środek ciasta wysmaruj serem ricotta, następnie posyp skórką z cytryny.
Następnie ułóż pokrojone warzywa, podlej oliwą i oprósz za’atarem oraz solą.
Boki ciasta zagnieć do środka, następnie wysmaruj roztrzepanym jajkiem.
Galette wstaw do piekarnika nagrzanego do 190 stopni na około 35 min.
Zobaczcie również film, w którym Jagna krok po kroku tłumaczy, jak przygotować to pyszne danie:
Inne Aktualności
16 października 2024
45% Polaków wyrzuca jedzenie – badania Banków Żywności
Aż 45% Polaków przyznaje się do marnowania żywności w domach, a wśród produktów które najczęściej lądują w koszach są: pieczywo, wędliny, warzywa i owoce. Federacja Polskich Banków Żywności opublikowała... czytaj dalej
23 września 2024
„Podróż do Krainy Zdrowia” uczy, jak wspólnie budować zdrową przyszłość dzieci
Banki Żywności i Fundacja Auchan startują z nową akcją edukacyjną „Podróż do Krainy Zdrowia”. Inicjatywa ma na celu promowanie zdrowego stylu życia wśród rodzin, a także edukację dzieci i rodziców w... czytaj dalej