Pierwsza edycja projektu „EkoMisja- nie marnuję” odbyła się w l. 2018-2021 i była finansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Partnerami projektu były firmy Amica i Lidl.
W ramach EkoMisji odbyła się kampania społeczna „Marnując żywność, marnujesz planetę”, która miała odsłonę w formie plakatów wielkoformatowych (billboardy i citylighty) oraz spotów radiowych i telewizyjnych. Przy okazji Światowego Dnia Żywności w całej Polsce odbyły się 33 eko-eventy. Zasięg zrealizowanych przedsięwzięć edukacyjno-promocyjnych oraz informacyjnych to 2 156 410 osób.
Drugim elementem projektu były działania edukacyjne w szkołach podstawowych, realizowane przez edukatorów z Banków Żywności, którzy poprowadzili 384 spotkań (Projekt Klasa) oraz przeszło 200 nauczycieli, którzy zakładali Szkolne Kluby Niemarnowania.
Nasi edukatorzy zainicjowali projekt „Klasa” wśród 13 846 uczniów, w upowszechnieniu powstałych projektów uczestniczyło 33 593 uczniów, w sumie w pierwszym etapie było 47 390 odbiorców działań edukacyjnych.
Dotarliśmy do 205 szkół podstawowych w całej Polsce, a w nich nauczyciele wraz z uczniami założyli 1 361 Szkolnych Klubów Niemarnowania. W 1 497 lekcjach prowadzonych przez nauczycieli na podstawie stworzonych przez nas materiałach edukacyjnych (7 scenariuszy w wersji stacjonarnej i online oraz gry planszowej) wzięło udział 38 596 uczniów.
Materiały edukacyjne w postaci 7 scenariuszy o szerokiej tematyce ekologicznej tj.
- Jak można dbać o naszą planetę?
- Ekomisja nie marnuje, czyli kilka słów o segregacji odpadów
- Ekomisja nie marnuję wody
- Ekomisja nie marnuje energii
- Ekomisja nie marnuję żywności
- Przechowuję – nie marnuję
- Przewodnik po prawidłowych wyborach żywieniowych
cieszyły się dużą popularnością wśród nauczycieli i zostały pobrane przez ponad 1 tys. użytkowników z portalu LIBRUS podczas naszej kampanii promującej projekt.
Całość uzupełnia 6 rysunkowych filmów z praktycznymi wskazówkami do stosowania na co dzień przez całe rodziny oraz gra planszowa.
Partnerzy: