16 października 2023
Ponad połowa Polaków marnuje żywność w swoich domach – Banki Żywności opublikowały najnowsze badania
56% Polaków przyznaje się do marnowania żywności w domach, z drugiej strony 1,6 mln osób żyje poniżej poziomu skrajnego ubóstwa. W koszach lądują najczęściej pieczywo, owoce, warzywa i wędliny – Federacja Polskich Banków Żywności opublikowała raport „Nie Marnuj Jedzenia 2023” na temat skali marnowania jedzenia w Polsce.
POBIERZ RAPORT "NIE MARNUJ JEDZENIA 2023"
Pobierz plik
Wyślij link do pobrania do:
W Polsce każdego roku marnuje się 4,8 miliona ton żywności i to konsumenci odpowiadają za 60% całości wyrzucanego jedzenia. Na potrzeby raportu „Nie Marnuj Jedzenia 2023” Banki Żywności przeprowadziły badania na grupie 1000 osób i zapytały o nawyki dotyczące marnowania jedzenia.
W tym roku ponad połowa ankietowanych (56%) przyznała się do marnowania żywności w swoich domach. Jest to negatywny rekord w 14-letniej historii prowadzenia badań przez Banki Żywności. Najczęściej w koszach lądują pieczywo (52%), owoce (38%), warzywa (36%) oraz wędliny (32%)
Marnowanie żywności to problem, który ma ogromne konsekwencje dla społeczeństwa, środowiska i gospodarki. Raport Banków Żywności pomaga lepiej zrozumieć to zjawisko i jego przyczyny – mówi Beata Ciepła, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności. – Dla naszej organizacji żywność jest wszystkim: to bezpłatna pomoc, którą możemy przekazać potrzebującym, to produkty, które ratujemy przed zmarnowaniem, oraz główny punkt naszej działalności edukacyjnej. Chcemy, żeby wszyscy mieli do niej równy dostęp i traktowali ją z takim samym szacunkiem
Nieliczne zmiany na lepsze
Mimo że problem nadal jest powszechny, widać pewne pozytywne zmiany w postawach konsumenckich. Zmianie uległa częstotliwość marnowania żywności. W porównaniu z poprzednimi badaniami zdecydowanie wzrósł odsetek osób, które wyrzucają jedzenie raz w miesiącu (23%) lub rzadziej (25%). Jednocześnie mniej osób deklaruje marnowanie żywności parę razy w tygodniu (6%) oraz parę razy w miesiącu (24%).
Sygnałem alarmowym dla Polaków okazał się również skok cen żywności, spowodowany wysoką inflacją. Aż 76% przyznało, że ograniczyło marnowanie żywności z uwagi na rosnące koszty życia. Najczęstszą decyzją jest rezygnacja z wybranych produktów, które są za drogie (61%). Jedna na trzy osoby badane potwierdziła, że przygotowuje mniejsze porcje (36%) lub przygotowuje dania z mniejszej liczby składników (33%). Jednocześnie aż 18% przyznało, że rezygnuje z wybranych posiłków.
Światowy Dzień Żywności
16 października obchodzony jest Światowy Dzień Żywności. Z okazji tego wyjątkowego wydarzenia, każdego roku Federacja Polskich Banków Żywności publikuje specjalny Raport zawierający statystyki oraz badania na temat marnowania żywności w Polsce. Jego celem jest zwrócenie uwagi na wciąż dużą skalę wyrzucania jedzenia oraz mobilizacja do zmiany dotychczasowych postaw.
Długoletnim partnerem Banków Żywności jest sieć Lidl Polska, która angażuje się w wiele projektów edukacyjnych związanych z niemarnowaniem żywności. Temat ten jest stałym i ważnym elementem społecznej odpowiedzialności biznesu Lidl Polska. Sieć prowadzi wiele działań, aby przeciwdziałać marnotrawieniu żywności: na poziomie każdego sklepu optymalizuje wielkości zamówień, prowadzi swój autorski program „Kupuję, nie marnuje”, oferuje nieperfekcyjne owoce i warzywa, a także obejmuje niższymi cenami produkty np. z lekko uszkodzonym opakowaniem.
Współpraca Lidl Polska z Federacją Polskich Banków Żywności trwa od początków naszej działalności w Polsce. Od 2002 roku nieprzerwanie wspieramy potrzebujące osoby dzięki zbiórkom żywności oraz edukujemy społeczeństwo w zakresie ekologii i dzielimy się sposobami na niemarnowanie jedzenia. Ochrona środowiska jest jednym z naszych priorytetów. Jesteśmy dumni, że wspólnie z Federacją Polskich Banków Żywności przeciwdziałamy marnowaniu zasobów. Oprócz regularnych akcji charytatywnych rozwijamy projekty edukacyjne, w tym „EkoMisję”, skierowaną do uczniów szkół podstawowych – dodaje Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR Lidl Polska.