14 grudnia 2017
Banki Żywności ruszają z kampanią „Ratuj jedzenie, które dla innych jest marzeniem”
Z początkiem grudnia ruszyła kampania „Ratuj jedzenie, które dla innych jest marzeniem” Federacji Polskich Banków Żywności. Stowarzyszenie chce poprzez nią zwrócić uwagę na problem marnowania żywności w Polsce. Rocznie wyrzucanych jest 9 milionów ton jedzenia, to 18 miliardów posiłków, które mogłyby trafić do 2 milionów osób, żyjących w skrajnym ubóstwie. Federacja jest jedyną organizacją w Polsce, która na masową skalę potrafi ratować żywność przed zmarnowaniem i przekazywać ją do osób najbardziej potrzebujących.
Bohaterką kampanii jest mała dziewczynka, która z radością nakrywa stół i przygotowuje się do posiłku, którego w rzeczywistości nie ma, ponieważ po otwarciu lodówki znajduje w niej tyko olej. To częsta sytuacja dla 2 milionów osób żyjących w Polsce, mimo że wciąż w skali roku marnowanych jest 9 milionów ton jedzenia.
– Pokazujemy w spocie, że rozwiązaniem tego paradoksu niedożywienia zajmują się Banki Żywności, które odbierając żywność od producentów, sklepów, restauracji oraz dbając o jej transport i magazynowanie, przekazują ją z powodzeniem do wielu potrzebujących za pośrednictwem organizacji pomocowych – podkreśla Monika Młynarczyk – kierownik ds. komunikacji marketingowej i fundraisingu w Federacji Polskich Banków Żywności
– Temat kampanii jest niezwykle istotny, ponieważ wciąż sporo osób, nie zdaje sobie sprawy jak wiele żywności marnuje się obecnie w Polsce. Ten brak świadomości często rodzi niesłuszne przekonania, że problem nie dotyczy nas samych, lub że niewiele możemy zrobić by mu zapobiec. Banki Żywności chcą poprzez kampanię zwrócić uwagę, że istnieje realne rozwiązanie problemu, którym jest paradoks niedożywienia. Rozwiązanie, w którym swój udział może mieć każdy z nas – podkreśla Magdalena Bryksa Szymańczak – specjalista ds. PR i mediów społecznościowych w Federacji Polskich Banków Żywności.
Po pierwsze Federacja zachęca, by aktywnie zadbać o własne otoczenie, stworzyć w domach i rodzinach kulturę szacunku do jedzenia. Dzięki temu możliwe byłoby ograniczenie strat żywności, które po stronie samych gospodarstw domowych, wynosi obecnie 2 milionów ton w skali roku.
Po drugie każdy z nas może przyczynić się do niemarnowania żywności na ogromną skalę, która ma miejsce w hipermarketach, u producentów i w restauracjach. Każda 1 złotówka przekazana na Banki Żywności, umożliwi dostarczenie potrzebującym aż 16 posiłków przygotowanych z uratowanej żywności. Wspólnota 32 banków, które działają w całej Polsce, posiada wypracowane procedury odbioru żywności od producentów i z hipermarketów oraz kontakty do osób potrzebujących. Jedynym ograniczeniem są fundusze niezbędne na transport, czyli odebranie żywności od dostawców i przewiezienie jej do magazynów, skąd jest dalej dystrybuowana. Każde 30zł przekazane poprzez stronę http://www.wspieraj.bankizywnosci.pl to aż 800 uratowanych posiłków, które trafią do potrzebujących.
Federacja w swojej kampanii wykorzystuje działania z zakresu ATL, BTL. Kampania społeczna jest realizowana w telewizji, prasie, radiu, internecie oraz na outdoorze w 5 największych miastach Polski.