18 grudnia 2018
Banki Żywności podczas Szczytu Klimatycznego
14 grudnia podczas Szczytu Klimatycznego Federacja Polskich Banków Żywności zorganizowała dla uczestników panel dyskusyjny pod tytułem „Climate change and inequality”. Organizacja zaprosiła do niego działacza ruchu ekologicznego, profesora Zbigniewa Karaczuna oraz przedstawicieli biznesu zaangażowanych w temat niemarnowania żywności, jak Tesco, Suez i Electrolux. Uczestnicy rozmawiali o ekologicznych skutkach marnowania żywności, o edukacji oraz o tym jak przekonywać społeczeństwo do niemarnowania.
Prezes Federacji Polskich Banków Żywności, Marek Borowski, który był moderatorem panelu, wprowadził zgromadzonych tematykę marnowania żywności oraz przedstawił najnowsze dane dotyczące tego zagadnienia. Spotkanie było również okazją do zaprezentowania projektu badawczego PROM, który jest realizowany w Polsce, a także prowadzonego obecnie społecznego, kilkuletniego projektu „EkoMisja Nie Marnuję”.
Ekomisja, która jest finansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umożliwia Bankom Żywności realizację działań edukacyjnych w zakresie ekologicznych skutków marnowania żywności. Jednym z jej elementów była jesienna kampania pod hasłem „Marnując żywność, marnujesz planetę.”
Federacja Polskich Banków bierze udział w przełomowym projekcie badawczym PROM, którego jest liderem i który w ciągu dwóch lat ma dostarczyć realne dane, co do tego ile żywności marnowanej jest na każdym etapie od momentu jej powstania, poprzez dystrybucję, aż po konsumpcję. Dzięki temu będzie możliwe wypracowanie bardziej precyzyjnych narzędzi monitoringu, ale również rozwiązań przeciwdziałąjących marnowaniu. Według jedynych dostępnych na ten moment badań sprzed 12 lat, w Polsce marnuje się 9 mln ton żywności, włączając w to straty po stronie konsumentów, dystrybutorów oraz producentów i rolników.
Prof. Zbigniew Karaczun, krótką prezentacją wprowadził zgromadzonych w problematykę wpływu marnowania żywności na zmiany klimatyczne i przedstawił istotne wyzwania dla rolnictwa, wynikające ze skutków ekstremalnych zjawisk pogodowych, w tym suszy. W swojej prezentacji wskazał również na znaczenie śladu wodnego i węglowego, jaki pozostawia po sobie każdy produkt spożywczy i tym samym wpływa na środowisko.
W panelu udział wzięli Wojciech Sokół z Tesco, Dominika Kosman-Czeczot z Eletroluxa i Edyta Urbaniak-Konik z Suez. Każdy z panelistów mówił o działaniach, które podejmuje ich firma aby wesprzeć ratowanie żywności zagrożonej zmarnowaniem. Tesco od kilku lat jako jedna z sieci, bada regularnie ile produktów się marnuje w ich sklepach. Podejmujemy także działania mające na celu uszczelnienie proces sprzedaży, aby zminimalizować marnowanie żywności. Tesco regularnie przekazuje żywność Bankom Żywności, głównie pieczywo, warzywa i owoce. Electrolux, wiodąca marka produkująca sprzęt AGD, razem z krakowskim Foodsharing’iem przygotowała aplikację mobilną Taste&Share. Jej celem jest ułatwienie przekazywania produktów spożywczych pomiędzy osobami, dla których niemarnowanie ma znaczenie. Z kolei firma Suez w swoją politykę firmową ma wpisane różnego rodzaju akcje, zachęcające producentów do przekazywania żywności na cele społeczne zamiast do utylizacji.
Na zakończenie panelu poruszono również temat potrzebnych zmian w prawie, aby lepiej gospodarować żywnością oraz podkreślono rolę i wagę edukacji społeczeństwa, ponieważ każdy z nas zmieniając choć trochę swoje zachowanie i świadomość, przyczynia się tak naprawdę do zmiany na wyższych poziomach.
Dnia 8 grudnia, w strefie Greenpeace Climite Hub, odbył się panel dyskusyjny na temat niemarnowania żywności, prowadzony przez Śląski Bank Żywności, z udziałem Jana Szczęśniewskiego – Prezesa Śląskiego Banku Żywności oraz przedstawicielki firmy SUEZ – Edyty Urbaniak-Konik.