10 sierpnia 2018

„Samotny Banan” Banków Żywności walczy ze zjawiskiem marnowania żywności

W mediach społecznościowych popularność zyskuje kreacja Banków Żywności, której aktualnym bohaterem są samotne banany. Mimo, że nienaruszone i pełnowartościowe to najczęściej właśnie one marnie kończą, ponieważ chętniej sięgamy po te w idealnych kiściach. Jednak nieperfekcyjna żywność to nie tylko problem samotnych bananów, na co zwracają uwagę Banki Żywności. Organizacja postanowiła dodatkowo wyjść z akcją poza internet i zaprosić do niej sieci handlowe, udostępniając im swoją grafikę do wykorzystania na stoiskach owocowo-warzywnych.

– Choć samotny banan budzi pozytywne emocje, to tak naprawdę jest symbolem bardzo smutnego zjawiska marnowania żywności. Często, jako konsumenci jesteśmy negatywnie nastawieni do lekko pomarszczonej marchewki czy piegowatych jabłek, zarówno tych na półkach sklepowych, jak i we własnych domach, czego efektem są tony wyrzucanego jedzenia – podkreśla Marek Borowski, Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności

W Polsce wg jedynych dostępnych na ten moment badań Eurostatu (dane z 2006) marnowanych jest blisko 9 mln ton żywności. Są to jednak dane mocno nieaktualne, tak samo jak nieaktualny jest podział kto i ile marnuje w obrębie całego łańcucha żywności, począwszy od rolników, producentów, poprzez dystrybucję, aż po konsumentów. Według badań sprzed 12 lat osoby indywidualne marnowały ponad 2 mln ton żywności,  producenci 6,6 mln ton, a dystrybucja ok 0,35 mln ton.

Z obserwacji i pracy Banków Żywności wynika, że obecnie za ponad połowę marnowanej żywności odpowiadają właśnie konsumenci. By móc opierać się na rzetelnych danych dotyczących skali marnowania żywności, Federacja Polskich Banków Żywności wraz z partnerami, jako lider, pracuje nad nowymi badaniami, w ramach trzyletniego projektu PROM w programie GOSPOSTRATEG. Równolegle  organizacja ta  podejmuje szereg działań edukacyjnych, kierowanych m.in. do osób indywidualnych.

Banki Żywności poprzez zwrócenie uwagi na samotne banany, chcą nie tylko zachęcić konsumentów do kupowania nieidealnych owoców i warzyw, ale również zasygnalizować, że czasami wystarczy naprawdę niewiele, by w dalszej perspektywie dokonać realnej zmiany. Post dzięki licznym udostępnieniom, także poprzez ostatnio zwiększone zaangażowanie influencerów, rozgościł się w przestrzeni internetowej, zwracając uwagę na zjawisko marnowania żywności, jak i na Banki Żywności.

– To co cieszy najbardziej, to nie tylko szeroko komentowana kreacja, ale przede wszystkim  dyskusja o problemie, jak  i setki deklaracji, które dostajemy dotyczących zmiany postawy i uwzględniania w swoich zakupach nie tylko samotnych bananów, ale ogólnie nieidealnych owoców czy warzyw. Ten pierwszy mały krok rodzi poczucie większej odpowiedzialności podczas zakupów. Stąd już trochę bliżej do większej świadomości na temat właściwego przechowywania produktów, jak i większej otwartości na kreatywne wykorzystanie, tego co mamy w naszych lodówkach i szafkach – podkreśla Magdalena Bryksa Szymańczak, specjalista ds. PR w Federacji Polskich Banków Żywności, odpowiedzialna również za kreację „samotnego banana”.

 

 Informacje o tym, jak można w domu przetwarzać produkty, które nie są już pierwszej świeżości, takie jak na przykład ciemne banany, można znaleźć na stronach www.bankizywnosci.pl w zakładce „jak nie marnować” oraz na stronie edukacyjnej projektu Effect, który realizują w Polsce Banki Żywności www.niemarnuje.pl

Banki Żywności zdecydowały się wyjść z akcją poza internet i zaprosić do niej również sieci handlowe, udostępniając im materiały graficzne do ekspozycji na działach owocowo-warzywnych. Takie podejście wynika z tego, że jest to naturalne miejsce podejmowania decyzji zakupowych przez konsumentów. Obecnie trwają rozmowy z przedstawicielami sieci.

„Samotne Banany” były także obecne na PolAndRock. Uczestnicy warsztatów kulinarnych prowadzonych na festiwalu przez edukatorów Banków Żywności, mogli otrzymać specjalnie przygotowane przez organizację przypinki.

Kwestia edukacji kierowanej do konsumentów, to tylko jedno z działań Banków Żywności. Misją organizacji od ponad 20 lat jest codzienna pomoc żywnościowa osobom potrzebującym oraz przeciwdziałanie marnowaniu dobrej i wartościowej żywności, pochodzącej z nadwyżek produkcji i dystrybucji. Podczas gdy miliony ton żywności lądują na wysypiskach, równolegle ponad 5 mln osób w Polsce żyje w ubóstwie. 1,6 mln osób żyje w ubóstwie skrajnym z bardzo różnych przyczyn, często również losowych, na skutek wypadków, choroby, utraty pracy, śmierci bliskiej osoby, załamania. W skali roku Banki Żywności pomagają ponad 1,6 mln osób rocznie, za pośrednictwem ponad 3500 współpracujących organizacji i dystrybuują ponad 80 tysięcy ton jedzenia.