12 października 2020
Czy pandemia nauczyła nas szanować jedzenie? Nowe dane o marnowaniu w Polsce
Miliardy ton gazów cieplarnianych, biliony litrów wody, miliony ton metanu… To nie straty powodowane przez fabryki czy kopalnie, a skutki marnowania jedzenia! Z okazji zbliżającego się Światowego Dnia Żywności, Banki Żywności po raz kolejny zmierzyły się z określeniem skali wyrzucania produktów spożywczych w Polsce. Ze względu na obecną sytuację, wspólnie z partnerem McCormick Polska, przeprowadzone zostały również badania nt. zachowań konsumentów w trakcie pandemii. Czy COVID-19 wpłynął na zawartość naszych koszy – sklepowych i tych domowych?
Już w najbliższy piątek coroczna konferencja Banków Żywności organizowana z okazji Światowego Dnia Żywności. Jak co roku, tego dnia opublikowany zostanie raport Nie marnuj jedzenia 2020, w którym omówiono cały łańcuch żywności – od producentów, przez przetwórców, gastronomię, sieci handlowe, aż po gospodarstwa domowe – w kontekście marnotrawstwa. Prezentowane w dorocznym raporcie dane pochodzić będą z projektu PROM (Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności), któremu przewodniczy Federacja Polskich Banków Żywności. W ramach projektu instytucje badawcze – m.in. IOŚ-PIB czy SGGW badają skalę marnowania jedzenia we wszystkich ogniwach – „od pola do stołu”.
Z racji nietypowej sytuacji pandemicznej, Federacja Polskich Banków Żywności oraz firma McCormick – wieloletni partner organizacji – postanowili sprawdzić, jak zmieniły się zachowania konsumentów w trakcie lockdownu. Z przeprowadzonego na ich zlecenie badania Gospodarowanie żywnością w trakcie pandemii wynika, że pandemia zdecydowanie spowodowała wzrost tonażu zakupowego koszyka przeciętnego Polaka. Dodatkowo podczas izolacji zakupy robiliśmy rzadziej (aż o 82%), ale były one znacznie bardziej obfite – ponad połowa ankietowanych przyznała, że w ich koszykach ląduje teraz więcej jedzenia niż przed pandemią.
– Od dłuższego czasu badania wskazują, że jedną z głównych przyczyn marnowania jedzenia są nadmierne zakupy i nabywanie produktów na zapas. Dlatego od początku nowej sytuacji zachęcaliśmy do ograniczenia ilości kupowanych produktów i bardziej przemyślanego planowania posiłków. Z naszych analiz wynika, że faktycznie zwiększyła się ilość nabywanej żywności, ale mimo wszystko badania napawają optymizmem – aż o 12% wzrósł odsetek osób, które świadomie starały się nie dopuścić do zepsucia się czy zmarnowania produktów spożywczych. – komentuje Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności
Zamknięcie w domach uruchomiło również naszą kreatywność w kuchni. Aż 69% z pytanych osób potwierdza, że podczas pandemii zaczęło więcej gotować.
– To dobry moment na wykształcenie nowych nawyków żywieniowych i wprowadzenie do diety więcej warzyw, ograniczenie spożycia produktów wysokoprzetworzonych czy odpowiednie planowanie zakupów. Mamy nadzieję, że pandemia przyczyni się też do pozytywnej rewolucji na naszych talerzach. – dodaje Łukasz Śliwiński z McCormick Polska.
To już 41. Światowy Dzień Żywności. Ustanowione w 1979 roku przez ONZ święto ma na celu przybliżanie tematu globalnych problemów żywnościowych, w tym walki z głodem i niedożywieniem. Jak co roku, mimo pandemii, Banki Żywności chcą uczcić ten dzień i budować świadomość konsekwencji marnowania żywności w społeczeństwie. Konferencja prasowa odbędzie się w Warszawie w formie stacjonarnej oraz online. W programie wydarzenia organizowanego przez Federację Polskich Banków Żywności znalazł się m.in. panel ekspercki nt. marnowania jedzenia w kontekście pandemii, prezentacje wyników badań Instytutu Ochrony Środowiska i SGGW czy wystąpienie poświęcone datom przydatności do spożycia. Wydarzenie odbędzie się w przestrzeni Marzyciele i Rzemieślnicy w Domu Braci Jabłkowskich w Warszawie.
Tegoroczny Światowy Dzień Żywności wspiera strategiczny partner Banków Żywności – sieć Lidl Polska oraz partnerzy: Too Good To Go – aplikacja mobilna do ratowania jedzenia i Restaurant Club – organizator festiwali restauracyjnych w duchu zero waste oraz marki Ambition, Dilmah, Saquella i Zielona Skrzynka.
Jako społecznie odpowiedzialna firma zdajemy sobie sprawię jak istotne jest przeciwdziałanie marnotrawieniu żywności, dlatego po raz kolejny uczestniczymy w Światowym Dniu Żywności, przy współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności. Ostatnie miesiące wpłynęły na zmianę w trendach zakupowych konsumentów. Natomiast kwestia marnotrawienia produktów spożywczych wciąż wymaga działania. Bieżący miesiąc rozpoczęliśmy od kampanii marketingowej poświęconej przeciwdziałaniu marnotrawieniu produktów spożywczych, w ramach której podpowiadaliśmy jakie dania możemy przyrządzić w kuchni, aby uratować żywność. Wskazówki cały czas są dostępne na stronie https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj/jak-nie-marnowac – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Head od Corporate Communications & CSR Lidl Polska
Dodatkowo odbędą się także regionalne wydarzenia organizowane m.in. przez Banki Żywności w Olsztynie, Ciechanowie i Elblągu.
– Zachęcamy do udziału w lokalnych wydarzeniach organizowanych w związku z Światowym Dniem Żywności. Uczestnicząc w obchodach tego święta przyczynami się do wzrostu świadomości problemu marnowania jedzenia w naszym kraju i jego konsekwencji – społecznych, ekonomicznych i ekologicznych – podkreśla Borowski.