12 października 2020

Czy pandemia nauczyła nas szanować jedzenie? Nowe dane o marnowaniu w Polsce

Miliardy ton gazów cieplarnianych, biliony litrów wody, miliony ton metanu… To nie straty powodowane przez fabryki czy kopalnie, a skutki marnowania jedzenia! Z okazji zbliżającego się Światowego Dnia Żywności, Banki Żywności po raz kolejny zmierzyły się z określeniem skali wyrzucania produktów spożywczych w Polsce. Ze względu na obecną sytuację, wspólnie z partnerem McCormick Polska, przeprowadzone zostały również badania nt. zachowań konsumentów w trakcie pandemii. Czy COVID-19 wpłynął na zawartość naszych koszy – sklepowych i tych domowych?

Już w najbliższy piątek coroczna konferencja Banków Żywności organizowana z okazji Światowego Dnia Żywności. Jak co roku, tego dnia opublikowany zostanie raport Nie marnuj jedzenia 2020, w którym omówiono cały łańcuch żywności – od producentów, przez przetwórców, gastronomię, sieci handlowe, aż po gospodarstwa domowe – w kontekście marnotrawstwa.  Prezentowane w dorocznym raporcie dane pochodzić będą z projektu PROM (Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności), któremu przewodniczy Federacja Polskich Banków Żywności. W ramach projektu instytucje badawcze – m.in. IOŚ-PIB czy SGGW badają skalę marnowania jedzenia we wszystkich ogniwach – „od pola do stołu”.

Z racji nietypowej sytuacji pandemicznej, Federacja Polskich Banków Żywności oraz firma McCormick – wieloletni partner organizacji – postanowili sprawdzić, jak zmieniły się zachowania konsumentów w trakcie lockdownu. Z przeprowadzonego na ich zlecenie badania Gospodarowanie żywnością w trakcie pandemii wynika, że pandemia zdecydowanie spowodowała wzrost tonażu zakupowego koszyka przeciętnego Polaka. Dodatkowo podczas izolacji zakupy robiliśmy rzadziej (aż o 82%), ale były one znacznie bardziej obfite – ponad połowa ankietowanych przyznała, że w ich koszykach ląduje teraz więcej jedzenia niż przed pandemią.

– Od dłuższego czasu badania wskazują, że jedną z głównych przyczyn marnowania jedzenia są nadmierne zakupy i nabywanie produktów na zapas. Dlatego od początku nowej sytuacji zachęcaliśmy do ograniczenia ilości kupowanych produktów i bardziej przemyślanego planowania posiłków. Z naszych analiz wynika, że faktycznie zwiększyła się ilość nabywanej żywności, ale mimo wszystko badania napawają optymizmem – aż o 12% wzrósł odsetek osób, które świadomie starały się nie dopuścić do zepsucia się czy zmarnowania produktów spożywczych. – komentuje Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności

Zamknięcie w domach uruchomiło również naszą kreatywność w kuchni. Aż 69% z pytanych osób potwierdza, że podczas pandemii zaczęło więcej gotować.

– To dobry moment na wykształcenie nowych nawyków żywieniowych i wprowadzenie do diety więcej warzyw, ograniczenie spożycia produktów wysokoprzetworzonych czy odpowiednie planowanie zakupów. Mamy nadzieję, że pandemia przyczyni się też do pozytywnej rewolucji na naszych talerzach. – dodaje Łukasz Śliwiński z McCormick Polska.

To już 41. Światowy Dzień Żywności. Ustanowione w 1979 roku przez ONZ święto ma na celu przybliżanie tematu globalnych problemów żywnościowych, w tym walki z głodem i niedożywieniem. Jak co roku, mimo pandemii, Banki Żywności chcą uczcić ten dzień i budować świadomość konsekwencji marnowania żywności w społeczeństwie. Konferencja prasowa odbędzie się w Warszawie w formie stacjonarnej oraz online. W programie wydarzenia organizowanego przez Federację Polskich Banków Żywności znalazł się m.in. panel ekspercki nt. marnowania jedzenia w kontekście pandemii, prezentacje wyników badań Instytutu Ochrony Środowiska i SGGW czy wystąpienie poświęcone datom przydatności do spożycia.  Wydarzenie odbędzie się w przestrzeni Marzyciele i Rzemieślnicy w Domu Braci Jabłkowskich w Warszawie.

Tegoroczny Światowy Dzień Żywności wspiera strategiczny partner Banków Żywności – sieć Lidl Polska oraz partnerzy: Too Good To Go – aplikacja mobilna do ratowania jedzenia i Restaurant Club – organizator festiwali restauracyjnych w duchu zero waste oraz marki Ambition, Dilmah, Saquella i Zielona Skrzynka.

Jako społecznie odpowiedzialna firma zdajemy sobie sprawię jak istotne jest przeciwdziałanie marnotrawieniu żywności, dlatego po raz kolejny uczestniczymy w Światowym Dniu Żywności, przy współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności. Ostatnie miesiące wpłynęły na zmianę w trendach zakupowych konsumentów. Natomiast kwestia marnotrawienia produktów spożywczych wciąż wymaga działania. Bieżący miesiąc rozpoczęliśmy od kampanii marketingowej poświęconej przeciwdziałaniu marnotrawieniu produktów spożywczych, w ramach której podpowiadaliśmy jakie dania możemy przyrządzić w kuchni, aby uratować żywność. Wskazówki cały czas są dostępne na stronie https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj/jak-nie-marnowac – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Head od Corporate Communications & CSR Lidl Polska

Dodatkowo odbędą się także regionalne wydarzenia organizowane m.in. przez Banki Żywności w Olsztynie, Ciechanowie i Elblągu.

Zachęcamy do udziału w lokalnych wydarzeniach organizowanych w związku z Światowym Dniem Żywności. Uczestnicząc w obchodach tego święta przyczynami się do wzrostu świadomości problemu marnowania jedzenia w naszym kraju i jego konsekwencji – społecznych, ekonomicznych i ekologicznych – podkreśla Borowski.

28 stycznia 2025

Pieczywo wyrzucone do lasu w Nieporęcie

27 stycznia 2025 r. media obiegło szokujące zdjęcie zrobione przez mieszkankę Nieporętu, która w okolicznym lesie natknęła się na wysypisko pieczywa. Hurtowa ilość wyrzuconego chleba może sugerować, że nie... czytaj dalej

28 stycznia 2025

Zbiórka żywności dla seniorów

Banki Żywności rozpoczęły “Zbiórkę żywności dla seniorów”, której celem jest zebranie żywności dla osób starszych, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej w Polsce. Akcja potrwa od 21 stycznia do 28... czytaj dalej

Zobacz wszystkie aktualności

Ustawienia dostępności