25 kwietnia 2025
„EkoMisja – Nie Marnuję!” – ponad 184 000 uczniów wie, jak dbać o planetę
Ponad 184 tys. uczniów z 1930 szkół podstawowych w całej Polsce wzięło udział w projekcie „EkoMisja – nie marnuję!”, realizowanym przez Lidl Polska we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności. Sieć startuje z nową, już 6. edycją akcji, chcąc dalej wspierać edukację dzieci w kontekście niemarnowania żywności i kształtowania dobrych nawyków. „EkoMisja – nie marnuję!” to ogólnopolska inicjatywa edukacyjna, której celem jest budowanie świadomości ekologicznej wśród najmłodszych, promocja zdrowego stylu życia oraz przeciwdziałanie marnowaniu żywności i zasobów.
W Polsce rocznie marnuje się prawie 5 milionów ton żywności, z czego aż 60% pochodzi z gospodarstw domowych. To oznacza, że najwięcej żywności marnujemy w naszych własnych kuchniach. Na świecie natomiast, co roku marnuje się około 1,3 miliarda ton żywności, co stanowi około jednej trzeciej całej produkowanej żywności przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
Z myślą o edukacji najmłodszych w tym temacie Lidl Polska wraz z Federacją Polskich Banków Żywności startuje z 6. edycją projektu „EkoMisja – nie marnuję!”. To zestaw inspirujących scenariuszy lekcji, przygotowanych przez ekspertów Federacji Polskich Banków Żywności oraz metodyków. Materiały dostosowane są do różnych grup wiekowych i pomagają nauczycielom rozbudzać w dzieciach refleksję nad kondycją naszej planety, jednocześnie wskazując praktyczne sposoby na to, jak zmieniać codzienne nawyki na bardziej zrównoważone. W tym roku projekt wzbogacony został o konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży w wieku 6–14 lat. Zadaniem uczestników jest stworzenie plakatu z hasłem promującym niemarnowanie żywności w szkołach. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody – bony o wartości kilkuset złotych.
– W Lidl Polska wierzymy, że zmiana zaczyna się od edukacji. Dzięki EkoMisji młode pokolenie nie tylko poznaje wartość zasobów i żywności, ale też uczy się, jak realnie wpływać na otaczający świat. Jesteśmy dumni, że już po raz szósty możemy współtworzyć ten projekt i inspirować tysiące uczniów do działania na rzecz naszej planety– mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska.
– Jako Banki Żywności jesteśmy bardzo zadowoleni z ogromnej frekwencji w konkursach plastycznych Ekomisji i z niezwykle wysokiego poziomu otrzymywanych prac. Cieszymy się, że tak wiele młodych osób angażuje się w tematy związane ze zdrowym odżywianiem i przeciwdziałaniem marnowaniu żywności. Edukacja najmłodszych jest dla nas niezwykle ważna, ponieważ daje nadzieję na utrwalenie właściwych nawyków na przyszłość – dodaje Beata Ciepła, Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.
Lidl Polska zdaje sobie sprawę z negatywnego wpływu wyrzucania jedzenia na naszą planetę, dlatego ta kwestia jest stałym i bardzo ważnym elementem odpowiedzialności biznesowej marki. Od początku istnienia, czyli od 2002 roku, Lidl Polska współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności i razem prowadzą wiele akcji charytatywnych, przyczyniając się do działań w celu zaprzestania marnowania zasobów żywnościowych.