Ustawa Kamilka a wolontariat – Banki Żywności zgłaszają propozycje zmian

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tzw. Ustawa Kamilka). Federacja Polskich Banków Żywności popiera ustawę, pozytywnie opiniuje projekt jej nowelizacji i zgłasza do Ministerstwa Sprawiedliwości szereg uwag i postulatów, które mają kluczowe znaczenie dla działalności organizacji społecznych opierających się na wolontariacie.

Najważniejszym problemem wynikającym z ustawy jest niejasność obowiązujących definicji prawnych. Dotyczy to w szczególności pojęcia „dopuszczenia do innej działalności”, które w projekcie ustawy odnosi się do wykonywania „trwałych lub wielokrotnych zadań”. Banki Żywności podkreślają, że brak precyzji w tym zakresie rodzi wątpliwości wśród organizacji społecznych czy jednorazowy kontakt wolontariusza z małoletnim, np. podczas zbiórki żywności prowadzonej w sklepie, wymaga spełnienia wszystkich ustawowych obowiązków, takich jak pobieranie zaświadczeń z rejestrów karnych. Takie działania mają charakter jednorazowy i odbywają się w miejscach publicznych, co powinno być wyraźnie wyłączone z obowiązków nakładanych przez ustawę.

– Naszym celem jest, aby przepisy chroniły dzieci, jednocześnie nie utrudniając działań wolontariuszy, którzy stanowią o sile i skuteczności organizacji społecznych. Apelujemy o jasne i praktyczne regulacje, które pozwolą nam skutecznie pomagać potrzebującym – mówi Błażej Krasoń, Wiceprezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.

Banki Żywności postulują także o rozszerzenie katalogu definicji legalnych o takie pojęcia jak „wychowanie”, „opieka” czy „realizacja innych zainteresowań”, aby jednoznacznie rozgraniczyć, które formy kontaktu z małoletnimi podlegają regulacjom, a które nie. Obecne brzmienie przepisów może prowadzić do nadmiernego obciążenia organizacji społecznych, które często angażują wolontariuszy w krótkoterminowe, masowe akcje – takie jak na przykład zbiórki charytatywne.

Innym problematycznym pojęciem jest „nadzór”, który w projekcie ustawy stanowi wyjątek od obowiązków ustawowych. Banki Żywności, w zgłoszonych uwagach, wskazują na potrzebę jasnych kryteriów, kiedy nadzór jest wystarczający, kto może go sprawować i czy wymagana jest bezpośrednia obecność takiej osoby.

W przesłanych uwagach do projektu zmiany ustawy Banki Żywności zwracają także uwagę na brak regulacji dotyczących okresu ważności zaświadczeń z rejestrów karnych. W praktyce organizowanie powtarzalnych wydarzeń z udziałem małoletnich rodzi pytania, jak często należy aktualizować takie dokumenty, co obecnie nie jest jednoznacznie uregulowane. Choć projekt ustawy przewiduje zwolnienie wolontariuszy z opłaty za wydanie zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego, nie zwalnia ich z obowiązku jego uzyskania, co nadal stanowi barierę organizacyjną, zwłaszcza dla wolontariatu jednorazowego i masowego, będącego fundamentem działalności wielu organizacji społecznych.

„EkoMisja – Nie Marnuję!” – ponad 184 000 uczniów wie, jak dbać o planetę

Ponad 184 tys. uczniów z 1930 szkół podstawowych w całej Polsce wzięło udział w projekcie „EkoMisja – nie marnuję!”, realizowanym przez Lidl Polska we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności. Sieć startuje z nową, już 6. edycją akcji, chcąc dalej wspierać edukację dzieci w kontekście niemarnowania żywności i kształtowania dobrych nawyków. „EkoMisja – nie marnuję!”  to ogólnopolska inicjatywa edukacyjna, której celem jest budowanie świadomości ekologicznej wśród najmłodszych, promocja zdrowego stylu życia oraz przeciwdziałanie marnowaniu żywności i zasobów. 

W Polsce rocznie marnuje się prawie 5 milionów ton żywności, z czego aż 60% pochodzi z gospodarstw domowych. To oznacza, że najwięcej żywności marnujemy w naszych własnych kuchniach. Na świecie natomiast, co roku marnuje się około 1,3 miliarda ton żywności, co stanowi około jednej trzeciej całej produkowanej żywności przeznaczonej do spożycia przez ludzi.  

Z myślą o edukacji najmłodszych w tym temacie Lidl Polska wraz z Federacją Polskich Banków Żywności startuje z 6. edycją projektu „EkoMisja – nie marnuję!”. To zestaw inspirujących scenariuszy lekcji, przygotowanych przez ekspertów Federacji Polskich Banków Żywności oraz metodyków. Materiały dostosowane są do różnych grup wiekowych i pomagają nauczycielom rozbudzać w dzieciach refleksję nad kondycją naszej planety, jednocześnie wskazując praktyczne sposoby na to, jak zmieniać codzienne nawyki na bardziej zrównoważone. W tym roku projekt wzbogacony został o konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży w wieku 6–14 lat. Zadaniem uczestników jest stworzenie plakatu z hasłem promującym niemarnowanie żywności w szkołach. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody – bony o wartości kilkuset złotych. 

– W Lidl Polska wierzymy, że zmiana zaczyna się od edukacji. Dzięki EkoMisji młode pokolenie nie tylko poznaje wartość zasobów i żywności, ale też uczy się, jak realnie wpływać na otaczający świat. Jesteśmy dumni, że już po raz szósty możemy współtworzyć ten projekt i inspirować tysiące uczniów do działania na rzecz naszej planety– mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska. 

– Jako Banki Żywności jesteśmy bardzo zadowoleni z ogromnej frekwencji w konkursach plastycznych Ekomisji i z niezwykle wysokiego poziomu otrzymywanych prac. Cieszymy się, że tak wiele młodych osób angażuje się w tematy związane ze zdrowym odżywianiem i przeciwdziałaniem marnowaniu żywności. Edukacja najmłodszych jest dla nas niezwykle ważna, ponieważ daje nadzieję na utrwalenie właściwych nawyków na przyszłość – dodaje Beata Ciepła, Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności. 

Lidl Polska zdaje sobie sprawę z negatywnego wpływu wyrzucania jedzenia na naszą planetę, dlatego ta kwestia jest stałym i bardzo ważnym elementem odpowiedzialności biznesowej marki. Od początku istnienia, czyli od 2002 roku, Lidl Polska współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności i razem prowadzą wiele akcji charytatywnych, przyczyniając się do działań w celu zaprzestania marnowania zasobów żywnościowych. 

Ponad 318 tysięcy złotych od klientów Auchan dla Banków Żywności – mikrodonacje znów zadziałały!

Zakończyła się kolejna edycja akcji mikrodonacji organizowanej przez Federację Polskich Banków Żywności we współpracy z siecią Auchan oraz Fundacją Donateo. W ramach tegorocznej zbiórki klienci sklepów Auchan przekazali na rzecz osób potrzebujących kwotę ponad 318 tysięcy złotych.

Zebrane środki zostaną przeznaczone na wsparcie działań Banków Żywności, które każdego roku przekazują dziesiątki tysięcy ton żywności organizacjom charytatywnym i społecznym. Dzięki ich pracy w 2024 roku pomoc trafiła do niemal miliona osób w całej Polsce.

– Dziękujemy za każdą złotówkę wsparcia od klientów sieci Auchan, a także wszystkim pracownikom sklepów, bez których ta zbiórka nie byłaby możliwa. To dzięki takim gestom możemy zapewnić naszym podopiecznym realne wsparcie – mówi Beata Ciepła, Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.

Najpierw pandemia, a następnie wojna w Ukrainie i powódź na południowych terenach Polski spowodowały, że już od lat Banki Żywności próbują sprostać coraz to nowszym wyzwaniom. Rosnące zapotrzebowanie na pomoc żywnościową idzie w parze z coraz większymi trudnościami operacyjnymi – inflacją, wyższymi kosztami transportu, magazynowania i energii. Mimo tego Banki Żywności nieprzerwanie dostarczają wsparcie tam, gdzie jest ono najbardziej potrzebne – do domów samotnych matek, seniorów, osób z niepełnosprawnościami oraz wszystkich, którzy znaleźli się w dramatycznej sytuacji życiowej. Dzięki zbiórkom finansowym, takim jak mikrodonacje w sklepach Auchan, możliwe jest kontynuowanie tej misji pomocy mimo niesprzyjających warunków.

Akcja mikrodonacji, możliwa dzięki technologii Fundacji Donateo i rozwiązaniu mikrodonacji BetterPOS, pozwala klientom w prosty sposób przekazać 2 złote przy okazji płatności kartą w sklepie. Od początku współpracy z Bankami Żywności klienci Auchan przekazali już łącznie 1,9 miliona złotych, a sama sieć od ponad dekady wspiera działania na rzecz walki z niedożywieniem i marnowaniem jedzenia w Polsce.

Jesteśmy dumni z tego wyniku i bardzo nas cieszy hojność klientów Auchan – mówi Anna Płatek, Członkini Zarządu Fundacji Donateo. – Poprzez takie działania każdy może dołożyć się do minimalizowania ubóstwa w Polsce, za co bardzo dziękuję! – dodaje Anna Płatek.

Wesołych Świąt!

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych, Banki Żywności życzą wszystkim zdrowia, spokoju i radości w gronie najbliższych. Niech ten czas będzie pełen nadziei i wiosennego optymizmu. 

Pamiętajmy, że Wielkanoc to również czas dzielenia się i solidarności. Dzięki Waszemu wsparciu i zaangażowaniu zorganizowaliśmy Wielkanocną Zbiórkę Żywności, podczas której zebraliśmy 185 ton żywności dla osób potrzebujących.  

Niech świąteczny stół będzie obfity, ale pamiętajmy także o niemarnowaniu żywności. 

Uwagi Banków Żywności do projektu rozporządzenia ws. badania sprawozdań finansowych OPP

W marcu 2025 roku Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje publiczne dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego (OPP). Projekt ten ma na celu dostosowanie przepisów do zmieniających się warunków gospodarczych i potrzeb organizacji pozarządowych. 

Jednym z głównych podmiotów biorących udział w konsultacjach jest Federacja Polskich Banków Żywności. Organizacja przedstawiła trzy kluczowe propozycje zmian w projekcie rozporządzenia. 

Federacja Polskich Banków Żywności wnosi między innymi o wyłączenie z obliczania przychodu wartości wsparcia rzeczowego przeznaczonego na działalność statutową, z wyłączeniem sprzedaży określonej w art. 8 ust. 1 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Celem tej zmiany jest uniknięcie sztucznego podwyższania przychodów organizacji pożytku publicznego. 

Drugi postulat, zgłoszony przez Banki Żywności, dotyczy niewliczania wartości wsparcia rzeczowego, przekazywanego w ramach dotacji, do obliczania przychodu z dotacji. Propozycja ta wynika z faktu, że organizacje mogą otrzymać wsparcie niefinansowe, takie jak dostęp do lokali czy sprzętu, które nie powinny być uwzględniane przy tych obliczeniach. 

Ostatnią zmianą, niezbędną z punktu widzenia działalności organizacji pożytku publicznego, jest uwzględnienie wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę jako parametru do ustalenia progów przychodu. Wynagrodzenia stanowią jeden z kluczowych kosztów funkcjonowania organizacji pozarządowych, obok kosztów lokali i obsługi księgowej. Wzrost minimalnego wynagrodzenia odzwierciedla zmiany w realiach funkcjonowania organizacji, wpływając na ich koszty zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio, co pozwala lepiej oszacować zmianę w strukturze przychodów. 

– Obecne rozwiązania są niesprawiedliwe, zwłaszcza dla organizacji zajmujących się działalnością charytatywną. Wartość pozyskanego wsparcia rzeczowego, takiego jak na przykład żywność, sztucznie podwyższa przychody organizacji, powodując, że niesłusznie kwalifikują się one do obowiązkowego badania sprawozdań finansowych – argumentuje Błażej Krasoń, Wiceprezes zarządu Federacji Polskich Banków Żywności. 

W zgłoszonych propozycjach zmian Federacja Polskich Banków Żywności podkreśla również, że wykorzystanie dotacji publicznych jest już objęte szczegółowymi przepisami i kontrolami, co czyni dodatkowy obowiązek badania sprawozdań finansowych nieuzasadnionym. 

Projekt rozporządzenia oraz proponowane zmiany są ważnym krokiem w dostosowaniu przepisów do potrzeb organizacji pożytku publicznego. Uwzględnienie propozycji Federacji Polskich Banków Żywności mogłoby przynieść ulgę wielu organizacjom, które obecnie są obciążone kosztownym, czasochłonnym i wymagającym dodatkowego nakładu pracy obowiązkiem badania sprawozdań finansowych, pomimo że ich działalność nie uzasadnia takiego podejścia.

POBIERZ CAŁOŚĆ >>>

185 ton w Wielkanocnej Zbiórce Żywności

Banki Żywności w trakcie Wielkanocnej Zbiórki Żywności zebrały ponad 185 ton produktów spożywczych. Dziękujemy wszystkim osobom, które zaangażowały się w zbiórkę!

Pomoc trafi organizacji i instytucji społecznych: jadłodajni, świetlic środowiskowych, noclegowni i domów dla bezdomnych, ośrodków wychowawczych, hospicjów, ośrodków wsparcia dla kobiet samotnie wychowujących dzieci, domów dziecka oraz innych instytucji zajmujących się pomocą osobom potrzebującym. Ze wsparcia żywnościowego Banków Żywności korzystają rodziny wielodzietne, osoby bezrobotne, bezdomne, niepełnosprawne, wychodzące z nałogów i wiele innych, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Banki Żywności wspierają żywnością zarówno seniorów i dorosłych, jak i dzieci.

Akcja pomocowa nie zakończyła się na zbiórce w sklepach. Drugą metodą wsparcia Wielkanocnej Zbiórki Żywności jest odwiedzenie charytatywnego sklepu online: www.zbiorkazywnosci.pl, w którym można przekazać darowiznę finansową, a za zebrane w ten sposób pieniądze Banki Żywności kupią żywność zgodnie z lokalnymi potrzebami dla osób w trudnej sytuacji życiowej. Zbiórka online potrwa aż do 22 kwietnia br. 

Rada Działalności Pożytku Publicznego utrzymuje krytyczne stanowisko wobec obowiązku audytu OPP i apeluje o zmiany ustawowe

Rada Działalności Pożytku Publicznego (RDPP) podtrzymała negatywne stanowisko wobec obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego (OPP). Rada krytycznie odniosła się do aktualnych regulacji prawnych, wskazując na znaczną nierówność między OPP a innymi podmiotami w zakresie tego obowiązku oraz brak uzasadnienia dla takiego stanu rzeczy. 

Ze zdecydowanym sprzeciwem Rady spotkała się propozycja zmiany rozporządzenia poprzez jedynie 25-procentowe podniesienie progu wyznaczającego obowiązek badania sprawozdań finansowych. Takie rozwiązanie nie uwzględnia zmian zachodzących w ciągu 20 lat obowiązywania rozporządzenia, ani specyfiki organizacji pomocowych, których przychody zawyża wartość wsparcia rzeczowego. Dodatkowo proponowana zmiana wpłynie jedynie na niewielki procent organizacji, które mają obowiązek badać sprawozdania finansowe. 

– Apelujemy o podjęcie szerokiej dyskusji nad systemowymi zmianami obejmującymi Ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jak i Ustawę o rachunkowości – mówi Błażej Krasoń, Wiceprezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności i członek Rady Działalności Pożytku Publicznego. – Celem tych zmian powinno być wprowadzenie rozwiązań, które nakładają bardziej proporcjonalne obowiązki badania sprawozdań finansowych na OPP. 

Obowiązek badania sprawozdań finansowych generuje dla OPP znaczne koszty, szacowane na około 15 tys. zł, które pokrywane są ze zbiórek i darowizn. Biorąc pod uwagę charakter działalności tych organizacji: te środki powinny być wykorzystywane na rozwój organizacji lub bezpośrednią pomoc beneficjentom. Tymczasem OPP są zmuszone finansować z nich dodatkowe audyty finansowe. 

W swojej uchwale RDPP uwzględniło również zgłoszoną przez Federację Polskich Banków Żywności, problematykę sztucznego (na potrzeby ustalenia przesłanki badania sprawozdania) podwyższania wartości przychodu przez aktualnie konieczność uwzględniania w ramach przychodu wartości wsparcia rzeczowego, które organizacje pomocowe zbierają na potrzeby realizacji swojej misji. 

Uchwała została skierowana do Przewodniczącej Komitetu do spraw Pożytku Publicznego, Ministry do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego oraz Ministra Finansów. 

Żywność dla potrzebujących – Banki Żywności zapraszają na Wielkanocną Zbiórkę Żywności

W dniach 4 i 5 kwietnia Banki Żywności organizują kolejną Wielkanocną Zbiórkę Żywności na rzecz osób potrzebujących. Polacy będą mogli pomóc w ponad 1 300 sklepach w Polsce, a także poprzez charytatywny sklep online. Partnerem tegorocznej akcji jest marka Pudliszki, należąca do Kraft Heinz Polska. 

W 2023 r., według danych Poverty Watch, ok. 2,5 mln Polaków żyło w skrajnym ubóstwie, w tym 522 tys. dzieci i 430 tys. seniorów. Darowizny z Wielkanocnej Zbiórki Żywności trafią do rodzin wielodzietnych, seniorów, osób bezrobotnych, w kryzysie bezdomności, z niepełnosprawnościami, wychodzących z nałogów i wielu innych, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. 

– Dzielenie się jedzeniem to piękny gest empatii i wsparcia dla tych, którzy tego potrzebują – mówi Beata Ciepła, Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności. – Dzięki hojności darczyńców oraz współpracy z organizacjami pomocowymi możemy skutecznie docierać do osób w najtrudniejszej sytuacji i zapewnić im niezbędne wsparcie. Każdy przekazany produkt to realna pomoc i dowód na to, że razem możemy przeciwdziałać niedożywieniu i wykluczeniu społecznemu.  

Do wsparcia akcji będą zachęcać wolontariusze, a darowizny będzie można przekazać do specjalnie oznaczonych koszy ustawionych za linią kas. Podczas zbiórki żywności najcenniejszymi produktami są te z długim terminem przydatności: mąka, makaron, ryż, kasza, konserwy, przetwory owocowe i warzywne, a także słodycze. Pełna lista sklepów, biorących udział w akcji, znajduje się na stronie internetowej: https://zbiorkazywnosci.pl/zbiorka-w-sklepach. 

W tym roku Partnerem Głównym Wielkanocnej Zbiórki Żywności została marka Pudliszki, należąca do Kraft Heinz Polska, która przekazała darowiznę o wartości 500 000 posiłków. Współpraca z Federacją Polskich Banków Żywności to kontynuacja zaangażowania producenta na rzecz walki z ubóstwem, 

– Jako lider branży spożywczej czujemy, że naszym obowiązkiem jest niesienie pomocy tym, którzy jej najbardziej potrzebują i angażujemy się w działania charytatywne od lat, zarówno lokalnie, jak i poza granicami naszego kraju. W ramach naszych globalnych struktur zobowiązaliśmy się do końca tego roku dostarczyć 1,5 miliarda posiłków dla potrzebujących – mówi Adam Imielski, dyrektor zarządzający Kraft Heinz Polska – W Polsce dodatkowo nawiązaliśmy współpracę z Federacją Polskich Banków Żywności. Wspieramy ich i jestem dumny, że tym samym przyczyniamy się do realizacji ich misji. Chcemy, aby nadchodząca Wielkanoc była weselsza dla wszystkich  

Poza udziałem w zbiórce stacjonarnej, drugą metodą wsparcia Wielkanocnej Zbiórki Żywności jest odwiedzenie charytatywnego sklepu online: www.zbiorkazywnosci.pl. Za zebrane w ten sposób pieniądze Banki Żywności kupią i przekażą żywność dla osób potrzebujących. 

Ponad 400 paczek dla seniorów od klientów Frisco

W wyniku “Zbiórki żywności dla seniorów”, trwającej od 21 stycznia do 28 lutego, klienci sklepu internetowego Frisco przekazali osobom starszym w trudnej sytuacji życiowej 414 paczek z produktami spożywczymi. Dodatkowe 50 paczek przekazał sklep w ramach darowizny.

Seniorzy są jedną z grup najbardziej narażonych na wykluczenie żywnościowe. Według raportu “Poverty Watch 2024” w Polsce około seniorów z 430 tys. seniorów żyje poniżej progu ubóstwa. W obliczu gwałtownie rosnących cen żywności w minionych latach – zakup podstawowych produktów spożywczych stanowi wyzwanie dla wielu starszych osób.

Banki Żywności, wspierane przez Frisco, rozpoczęły celowane zbiórki żywności, dedykowane konkretnym grupom. W ramach pierwszej edycji, dzięki hojności klientów sklepu, do osób potrzebujących trafiły łącznie 464 paczki z pomocą.

W skład każdej paczki weszły takie produkty jak: herbata, dżem truskawkowy, sok jabłkowy, mąka pszenna, olej rzepakowym, makaron, kasza jęczmienna, klopsiki w sosie, czekolada, pasztet, groszek, majonez oraz herbatniki.

Pomoc żywnościowa trafiła do Banku Żywności SOS w Warszawie, a następnie została przekazana podopiecznym dwóch lokalnych organizacji, opiekujących się seniorami: Domu Emeryta im. świętego Alojzego Orione oraz Polskiego Związku Emerytów Rencistów i Inwalidów (Zarząd Rejonowy Warszawa Mokotów).

Zakończenie projektu SUST_AID

W lutym zakończyliśmy działania w projekcie SUST-AID – Programy pomocy żywnościowej zrównoważonej ekologicznie w Europie: Kształcenie zawodowe w celu wzmocnienia zdolności i realizacji programu.

Z tej okazji mamy przyjemność podzielenia się kluczowymi rezultatami wypracowanymi w projekcie:

Platforma e-learningowa

Kluczowym elementem projektu jest platforma e-learningowej SUST-AID, ogólnodostępna i dostosowana do potrzeb specjalistów i wolontariuszy zajmujących się pomocą żywnościową. Na platformie można znaleźć krótkie i merytoryczne moduły o: bezpieczeństwie żywności, szczególnych potrzebach żywieniowych wrażliwych grup społecznych, komunikacji z beneficjentami pomocy jak również ogólną wiedze o zrównoważonych systemach i łańcuchach żywnościowych.

Link do platformy: https://sustaid-project.eu/pl/platforma-e-learningowa/

Krótki przewodnik jak zalogować się na platformie i jak się po niej poruszać: Przewodnik po platformie sustaid

Manual dla trenerów

Jest to bardzo kompleksowy materiał przygotowany dla trenerów, edukatorów i nauczycieli, którzy będą szkolić i edukować osoby zajmujące się pomocą żywnościową, ale także może posłużyć trenerom, którzy chcą sami rozwinąć swoje kompetencje w tym temacie. Kluczowe elementy manualu to:

  • Opis wszystkich elementów projektu wraz ze spotkaniami
  • Skrócona wersja treści modułów
  • Ćwiczenia warsztatowe do każdego modułu
  • Artykułu z obszaru wiedzy trenerskiej

Link do pobrania materiału: Przewodnik po programach VET i pomocy żywnościowej

 

Strona projektu: https://sustaid-project.eu/pl

Opis projektu na stronie Banków Żywności: https://bankizywnosci.pl/sust-aid/ Facebook projektu: https://www.facebook.com/share/1978NUFZgk/

Ustawienia dostępności