788 kg w Szkolnej Zbiórce Żywności!

Uczniowie zebrali 788 kg żywności dla dzieci i młodzieży w kryzysie żywieniowym!

To wspaniały wynik pierwszej, pilotażowej Szkolnej Zbiórki Żywności, którą Banki Żywności zrealizowały w województwie świętokrzyskim! Dziękujemy wszystkim zaangażowanym uczniom i nauczycielom. przeprowadziliście razem wspaniałą zbiórkę żywności w szczytnym celu.

W szczególności gratulujemy szkołom, w których zebrano największą ilość darowizn!

  • Pierwsze miejsce – Szkoła Podstawowa nr 25 im. Kornela Makuszyńskiego w Kielcach
  • Drugie miejsce – Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 11 im. Bohaterów Warszawy w Kielcach
  • Trzecie miejsce – Zespół Szkół Katolickich Diecezji Kieleckiej w Kielcach

Żywność jest już w magazynie Banku Żywności w Kielcach, skąd trafi do organizacji pomagających potrzebującym dzieciom.

Nagroda Sektora 3.0 dla Banków Żywności!

Z dumą ogłaszamy: Federacja Polskich Banków Żywności otrzymała Nagrodę Sektor 3.0 za 2025 rok!

To wyróżnienie przyznano nam za nowatorskie i systemowe wykorzystanie narzędzi IT w działalności społecznej.
Jak zauważył Radosław Jasiński z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności „Laureat, jako organizacja pozarządowa, wdraża w swojej pracy standardy wymiany danych oparte na protokołach zgodnych z tymi stosowanymi w świecie biznesu, tworząc fundamenty skutecznej i efektywnej komunikacji z darczyńcami.” Dziękujemy za te słowa uznania!

Nasze rozwiązania IT to siła, dzięki której:

  • każdego dnia ratujemy żywność z tysięcy źródeł,
  • docieramy do ponad miliona osób w potrzebie,
  • obsługujemy zbiórki, sprawozdania i rozliczenia społeczne i finansowe.

Nasze kluczowe narzędzia to:

  • RAMPA – do zarządzania odbiorami darowizn (to nasze autorskie rozwiązanie),
  • BEZ@ – do obsługi wsparcia z programu FEPŻ (to również nasz autorski system),
  • ERP Enova365 – serce naszej logistyki żywnościowej.

Dodatkowo wdrożyliśmy standardy EPCIS i GS1, by w komunikacji z darczyńcami – producentami i sieciami handlowymi – mówić językiem biznesu. Dzięki temu działamy jeszcze skuteczniej i bardziej transparentnie.

Dziękujemy wszystkim Bankom Żywności, darczyńcom, partnerom technologicznym i zespołowi IT!

Uchwała RDPP ws. ustawy o ochronie małoletnich uwzględnia doświadczenia i analizy Banków Żywności

Rada Działalności Pożytku Publicznego przyjęła uchwałę w sprawie projektu ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, w której znalazły się kluczowe rekomendacje zgłaszane przez Banki Żywności. Organizacja, dzięki swojemu doświadczeniu w pracy z wolontariuszami, zwróciła uwagę m.in. na potrzebę doprecyzowania definicji ustawowych, uproszczenia procedur dla wolontariatu akcyjnego oraz wprowadzenia zwolnień z opłat za zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.

Dzięki aktywnemu udziałowi Banków Żywności uchwała RDPP lepiej odpowiada na realne wyzwania organizacji pozarządowych. Proponowane zmiany mają nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, ale także ułatwić NGO realizację działań społecznych, eliminując nadmierne obciążenia biurokratyczne i dostosowując przepisy do specyfiki pracy wolontariackiej.

POBIERZ UCHWAŁĘ >>>

Ustawa Kamilka a wolontariat – Banki Żywności zgłaszają propozycje zmian

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tzw. Ustawa Kamilka). Federacja Polskich Banków Żywności popiera ustawę, pozytywnie opiniuje projekt jej nowelizacji i zgłasza do Ministerstwa Sprawiedliwości szereg uwag i postulatów, które mają kluczowe znaczenie dla działalności organizacji społecznych opierających się na wolontariacie.

Najważniejszym problemem wynikającym z ustawy jest niejasność obowiązujących definicji prawnych. Dotyczy to w szczególności pojęcia „dopuszczenia do innej działalności”, które w projekcie ustawy odnosi się do wykonywania „trwałych lub wielokrotnych zadań”. Banki Żywności podkreślają, że brak precyzji w tym zakresie rodzi wątpliwości wśród organizacji społecznych czy jednorazowy kontakt wolontariusza z małoletnim, np. podczas zbiórki żywności prowadzonej w sklepie, wymaga spełnienia wszystkich ustawowych obowiązków, takich jak pobieranie zaświadczeń z rejestrów karnych. Takie działania mają charakter jednorazowy i odbywają się w miejscach publicznych, co powinno być wyraźnie wyłączone z obowiązków nakładanych przez ustawę.

– Naszym celem jest, aby przepisy chroniły dzieci, jednocześnie nie utrudniając działań wolontariuszy, którzy stanowią o sile i skuteczności organizacji społecznych. Apelujemy o jasne i praktyczne regulacje, które pozwolą nam skutecznie pomagać potrzebującym – mówi Błażej Krasoń, Wiceprezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.

Banki Żywności postulują także o rozszerzenie katalogu definicji legalnych o takie pojęcia jak „wychowanie”, „opieka” czy „realizacja innych zainteresowań”, aby jednoznacznie rozgraniczyć, które formy kontaktu z małoletnimi podlegają regulacjom, a które nie. Obecne brzmienie przepisów może prowadzić do nadmiernego obciążenia organizacji społecznych, które często angażują wolontariuszy w krótkoterminowe, masowe akcje – takie jak na przykład zbiórki charytatywne.

Innym problematycznym pojęciem jest „nadzór”, który w projekcie ustawy stanowi wyjątek od obowiązków ustawowych. Banki Żywności, w zgłoszonych uwagach, wskazują na potrzebę jasnych kryteriów, kiedy nadzór jest wystarczający, kto może go sprawować i czy wymagana jest bezpośrednia obecność takiej osoby.

W przesłanych uwagach do projektu zmiany ustawy Banki Żywności zwracają także uwagę na brak regulacji dotyczących okresu ważności zaświadczeń z rejestrów karnych. W praktyce organizowanie powtarzalnych wydarzeń z udziałem małoletnich rodzi pytania, jak często należy aktualizować takie dokumenty, co obecnie nie jest jednoznacznie uregulowane. Choć projekt ustawy przewiduje zwolnienie wolontariuszy z opłaty za wydanie zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego, nie zwalnia ich z obowiązku jego uzyskania, co nadal stanowi barierę organizacyjną, zwłaszcza dla wolontariatu jednorazowego i masowego, będącego fundamentem działalności wielu organizacji społecznych.

„EkoMisja – Nie Marnuję!” – ponad 184 000 uczniów wie, jak dbać o planetę

Ponad 184 tys. uczniów z 1930 szkół podstawowych w całej Polsce wzięło udział w projekcie „EkoMisja – nie marnuję!”, realizowanym przez Lidl Polska we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności. Sieć startuje z nową, już 6. edycją akcji, chcąc dalej wspierać edukację dzieci w kontekście niemarnowania żywności i kształtowania dobrych nawyków. „EkoMisja – nie marnuję!”  to ogólnopolska inicjatywa edukacyjna, której celem jest budowanie świadomości ekologicznej wśród najmłodszych, promocja zdrowego stylu życia oraz przeciwdziałanie marnowaniu żywności i zasobów. 

W Polsce rocznie marnuje się prawie 5 milionów ton żywności, z czego aż 60% pochodzi z gospodarstw domowych. To oznacza, że najwięcej żywności marnujemy w naszych własnych kuchniach. Na świecie natomiast, co roku marnuje się około 1,3 miliarda ton żywności, co stanowi około jednej trzeciej całej produkowanej żywności przeznaczonej do spożycia przez ludzi.  

Z myślą o edukacji najmłodszych w tym temacie Lidl Polska wraz z Federacją Polskich Banków Żywności startuje z 6. edycją projektu „EkoMisja – nie marnuję!”. To zestaw inspirujących scenariuszy lekcji, przygotowanych przez ekspertów Federacji Polskich Banków Żywności oraz metodyków. Materiały dostosowane są do różnych grup wiekowych i pomagają nauczycielom rozbudzać w dzieciach refleksję nad kondycją naszej planety, jednocześnie wskazując praktyczne sposoby na to, jak zmieniać codzienne nawyki na bardziej zrównoważone. W tym roku projekt wzbogacony został o konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży w wieku 6–14 lat. Zadaniem uczestników jest stworzenie plakatu z hasłem promującym niemarnowanie żywności w szkołach. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody – bony o wartości kilkuset złotych. 

– W Lidl Polska wierzymy, że zmiana zaczyna się od edukacji. Dzięki EkoMisji młode pokolenie nie tylko poznaje wartość zasobów i żywności, ale też uczy się, jak realnie wpływać na otaczający świat. Jesteśmy dumni, że już po raz szósty możemy współtworzyć ten projekt i inspirować tysiące uczniów do działania na rzecz naszej planety– mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska. 

– Jako Banki Żywności jesteśmy bardzo zadowoleni z ogromnej frekwencji w konkursach plastycznych Ekomisji i z niezwykle wysokiego poziomu otrzymywanych prac. Cieszymy się, że tak wiele młodych osób angażuje się w tematy związane ze zdrowym odżywianiem i przeciwdziałaniem marnowaniu żywności. Edukacja najmłodszych jest dla nas niezwykle ważna, ponieważ daje nadzieję na utrwalenie właściwych nawyków na przyszłość – dodaje Beata Ciepła, Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności. 

Lidl Polska zdaje sobie sprawę z negatywnego wpływu wyrzucania jedzenia na naszą planetę, dlatego ta kwestia jest stałym i bardzo ważnym elementem odpowiedzialności biznesowej marki. Od początku istnienia, czyli od 2002 roku, Lidl Polska współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności i razem prowadzą wiele akcji charytatywnych, przyczyniając się do działań w celu zaprzestania marnowania zasobów żywnościowych. 

Ponad 318 tysięcy złotych od klientów Auchan dla Banków Żywności – mikrodonacje znów zadziałały!

Zakończyła się kolejna edycja akcji mikrodonacji organizowanej przez Federację Polskich Banków Żywności we współpracy z siecią Auchan oraz Fundacją Donateo. W ramach tegorocznej zbiórki klienci sklepów Auchan przekazali na rzecz osób potrzebujących kwotę ponad 318 tysięcy złotych.

Zebrane środki zostaną przeznaczone na wsparcie działań Banków Żywności, które każdego roku przekazują dziesiątki tysięcy ton żywności organizacjom charytatywnym i społecznym. Dzięki ich pracy w 2024 roku pomoc trafiła do niemal miliona osób w całej Polsce.

– Dziękujemy za każdą złotówkę wsparcia od klientów sieci Auchan, a także wszystkim pracownikom sklepów, bez których ta zbiórka nie byłaby możliwa. To dzięki takim gestom możemy zapewnić naszym podopiecznym realne wsparcie – mówi Beata Ciepła, Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.

Najpierw pandemia, a następnie wojna w Ukrainie i powódź na południowych terenach Polski spowodowały, że już od lat Banki Żywności próbują sprostać coraz to nowszym wyzwaniom. Rosnące zapotrzebowanie na pomoc żywnościową idzie w parze z coraz większymi trudnościami operacyjnymi – inflacją, wyższymi kosztami transportu, magazynowania i energii. Mimo tego Banki Żywności nieprzerwanie dostarczają wsparcie tam, gdzie jest ono najbardziej potrzebne – do domów samotnych matek, seniorów, osób z niepełnosprawnościami oraz wszystkich, którzy znaleźli się w dramatycznej sytuacji życiowej. Dzięki zbiórkom finansowym, takim jak mikrodonacje w sklepach Auchan, możliwe jest kontynuowanie tej misji pomocy mimo niesprzyjających warunków.

Akcja mikrodonacji, możliwa dzięki technologii Fundacji Donateo i rozwiązaniu mikrodonacji BetterPOS, pozwala klientom w prosty sposób przekazać 2 złote przy okazji płatności kartą w sklepie. Od początku współpracy z Bankami Żywności klienci Auchan przekazali już łącznie 1,9 miliona złotych, a sama sieć od ponad dekady wspiera działania na rzecz walki z niedożywieniem i marnowaniem jedzenia w Polsce.

Jesteśmy dumni z tego wyniku i bardzo nas cieszy hojność klientów Auchan – mówi Anna Płatek, Członkini Zarządu Fundacji Donateo. – Poprzez takie działania każdy może dołożyć się do minimalizowania ubóstwa w Polsce, za co bardzo dziękuję! – dodaje Anna Płatek.

Wesołych Świąt!

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych, Banki Żywności życzą wszystkim zdrowia, spokoju i radości w gronie najbliższych. Niech ten czas będzie pełen nadziei i wiosennego optymizmu. 

Pamiętajmy, że Wielkanoc to również czas dzielenia się i solidarności. Dzięki Waszemu wsparciu i zaangażowaniu zorganizowaliśmy Wielkanocną Zbiórkę Żywności, podczas której zebraliśmy 185 ton żywności dla osób potrzebujących.  

Niech świąteczny stół będzie obfity, ale pamiętajmy także o niemarnowaniu żywności. 

Uwagi Banków Żywności do projektu rozporządzenia ws. badania sprawozdań finansowych OPP

W marcu 2025 roku Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje publiczne dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego (OPP). Projekt ten ma na celu dostosowanie przepisów do zmieniających się warunków gospodarczych i potrzeb organizacji pozarządowych. 

Jednym z głównych podmiotów biorących udział w konsultacjach jest Federacja Polskich Banków Żywności. Organizacja przedstawiła trzy kluczowe propozycje zmian w projekcie rozporządzenia. 

Federacja Polskich Banków Żywności wnosi między innymi o wyłączenie z obliczania przychodu wartości wsparcia rzeczowego przeznaczonego na działalność statutową, z wyłączeniem sprzedaży określonej w art. 8 ust. 1 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Celem tej zmiany jest uniknięcie sztucznego podwyższania przychodów organizacji pożytku publicznego. 

Drugi postulat, zgłoszony przez Banki Żywności, dotyczy niewliczania wartości wsparcia rzeczowego, przekazywanego w ramach dotacji, do obliczania przychodu z dotacji. Propozycja ta wynika z faktu, że organizacje mogą otrzymać wsparcie niefinansowe, takie jak dostęp do lokali czy sprzętu, które nie powinny być uwzględniane przy tych obliczeniach. 

Ostatnią zmianą, niezbędną z punktu widzenia działalności organizacji pożytku publicznego, jest uwzględnienie wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę jako parametru do ustalenia progów przychodu. Wynagrodzenia stanowią jeden z kluczowych kosztów funkcjonowania organizacji pozarządowych, obok kosztów lokali i obsługi księgowej. Wzrost minimalnego wynagrodzenia odzwierciedla zmiany w realiach funkcjonowania organizacji, wpływając na ich koszty zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio, co pozwala lepiej oszacować zmianę w strukturze przychodów. 

– Obecne rozwiązania są niesprawiedliwe, zwłaszcza dla organizacji zajmujących się działalnością charytatywną. Wartość pozyskanego wsparcia rzeczowego, takiego jak na przykład żywność, sztucznie podwyższa przychody organizacji, powodując, że niesłusznie kwalifikują się one do obowiązkowego badania sprawozdań finansowych – argumentuje Błażej Krasoń, Wiceprezes zarządu Federacji Polskich Banków Żywności. 

W zgłoszonych propozycjach zmian Federacja Polskich Banków Żywności podkreśla również, że wykorzystanie dotacji publicznych jest już objęte szczegółowymi przepisami i kontrolami, co czyni dodatkowy obowiązek badania sprawozdań finansowych nieuzasadnionym. 

Projekt rozporządzenia oraz proponowane zmiany są ważnym krokiem w dostosowaniu przepisów do potrzeb organizacji pożytku publicznego. Uwzględnienie propozycji Federacji Polskich Banków Żywności mogłoby przynieść ulgę wielu organizacjom, które obecnie są obciążone kosztownym, czasochłonnym i wymagającym dodatkowego nakładu pracy obowiązkiem badania sprawozdań finansowych, pomimo że ich działalność nie uzasadnia takiego podejścia.

POBIERZ CAŁOŚĆ >>>

185 ton w Wielkanocnej Zbiórce Żywności

Banki Żywności w trakcie Wielkanocnej Zbiórki Żywności zebrały ponad 185 ton produktów spożywczych. Dziękujemy wszystkim osobom, które zaangażowały się w zbiórkę!

Pomoc trafi organizacji i instytucji społecznych: jadłodajni, świetlic środowiskowych, noclegowni i domów dla bezdomnych, ośrodków wychowawczych, hospicjów, ośrodków wsparcia dla kobiet samotnie wychowujących dzieci, domów dziecka oraz innych instytucji zajmujących się pomocą osobom potrzebującym. Ze wsparcia żywnościowego Banków Żywności korzystają rodziny wielodzietne, osoby bezrobotne, bezdomne, niepełnosprawne, wychodzące z nałogów i wiele innych, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Banki Żywności wspierają żywnością zarówno seniorów i dorosłych, jak i dzieci.

Akcja pomocowa nie zakończyła się na zbiórce w sklepach. Drugą metodą wsparcia Wielkanocnej Zbiórki Żywności jest odwiedzenie charytatywnego sklepu online: www.zbiorkazywnosci.pl, w którym można przekazać darowiznę finansową, a za zebrane w ten sposób pieniądze Banki Żywności kupią żywność zgodnie z lokalnymi potrzebami dla osób w trudnej sytuacji życiowej. Zbiórka online potrwa aż do 22 kwietnia br. 

Rada Działalności Pożytku Publicznego utrzymuje krytyczne stanowisko wobec obowiązku audytu OPP i apeluje o zmiany ustawowe

Rada Działalności Pożytku Publicznego (RDPP) podtrzymała negatywne stanowisko wobec obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego (OPP). Rada krytycznie odniosła się do aktualnych regulacji prawnych, wskazując na znaczną nierówność między OPP a innymi podmiotami w zakresie tego obowiązku oraz brak uzasadnienia dla takiego stanu rzeczy. 

Ze zdecydowanym sprzeciwem Rady spotkała się propozycja zmiany rozporządzenia poprzez jedynie 25-procentowe podniesienie progu wyznaczającego obowiązek badania sprawozdań finansowych. Takie rozwiązanie nie uwzględnia zmian zachodzących w ciągu 20 lat obowiązywania rozporządzenia, ani specyfiki organizacji pomocowych, których przychody zawyża wartość wsparcia rzeczowego. Dodatkowo proponowana zmiana wpłynie jedynie na niewielki procent organizacji, które mają obowiązek badać sprawozdania finansowe. 

– Apelujemy o podjęcie szerokiej dyskusji nad systemowymi zmianami obejmującymi Ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jak i Ustawę o rachunkowości – mówi Błażej Krasoń, Wiceprezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności i członek Rady Działalności Pożytku Publicznego. – Celem tych zmian powinno być wprowadzenie rozwiązań, które nakładają bardziej proporcjonalne obowiązki badania sprawozdań finansowych na OPP. 

Obowiązek badania sprawozdań finansowych generuje dla OPP znaczne koszty, szacowane na około 15 tys. zł, które pokrywane są ze zbiórek i darowizn. Biorąc pod uwagę charakter działalności tych organizacji: te środki powinny być wykorzystywane na rozwój organizacji lub bezpośrednią pomoc beneficjentom. Tymczasem OPP są zmuszone finansować z nich dodatkowe audyty finansowe. 

W swojej uchwale RDPP uwzględniło również zgłoszoną przez Federację Polskich Banków Żywności, problematykę sztucznego (na potrzeby ustalenia przesłanki badania sprawozdania) podwyższania wartości przychodu przez aktualnie konieczność uwzględniania w ramach przychodu wartości wsparcia rzeczowego, które organizacje pomocowe zbierają na potrzeby realizacji swojej misji. 

Uchwała została skierowana do Przewodniczącej Komitetu do spraw Pożytku Publicznego, Ministry do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego oraz Ministra Finansów. 

Ustawienia dostępności