30 lipca 2020
Zmień nawyki albo giń! Banki Żywności x ENERIS
Nawet o ponad 20% rośnie liczba odpadów odbieranych od mieszkańców w okresie wakacyjnym w stosunku do miesięcy zimowych. Bezrefleksyjne kupowanie wody w butelkach, przekąsek w plastikowych naczyniach, jednorazowych pamiątek, które po krótkim czasie stają się odpadami i trafiają do przepełniających się szybko pojemników to fakty takie same jak konieczność częstszych odbiorów i idące za tym koszty. Dlatego ENERIS wraz z Bankami Żywności zachęca mieszkańców polski do refleksji i zmiany codziennych nawyków na bardziej ekologiczne, a dla tych, którzy świecić będą przykładem, został przygotowany konkurs z wartościowymi nagrodami na profilu ENERIS.
Konieczna zmiana nawyków już teraz!
Zmień nawyki albo giń! to hasło nowej kampanii ENERIS. Bezpośrednie wezwanie i wyrazista grafika mają na celu wywołać refleksję nad codziennymi zachowaniami, które w nieunikniony sposób prowadzą do coraz dotkliwszego w skutkach wykorzystywania środowiska i zasobów naturalnych. Każda kupiona nowa bluzka czy spodnie, plastikowa butelka wody, produkty zapakowane w kilka rodzajów różnych opakowań, to litry wody i energii zużyte do ich produkcji, a także benzyny do transportu oraz godziny pracy ludzkiej. Dlatego na półmetku wakacji i przed Dniem Długu Ekologicznego warto zadać sobie pytanie – czy naprawdę musimy tyle kupować?
„Dzień Długu Ekologicznego to taka czerwona kartka dla wszystkich, która alarmuje, że już teraz zużyliśmy zasoby Ziemi przeznaczone na cały rok, a konsumpcja przekracza zdolność natury do ich odnowienia. Eksploatujemy naszą planetę do granic wytrzymałości, a tymczasem wystarczyłaby zmiana prostych codziennych nawyków każdego z nas, by zmniejszyć dług wobec naszych dzieci i wnuków.” – powiedział Paweł Augustyn, Prezes ENERIS Surowce.
Zgodnie z czerwcowym raportem GUS, w 2019 roku na jednego mieszkańca przypadało średnio 332 kg zebranych odpadów komunalnych, co oznacza wzrost o 7 kg w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej wytwarzamy odpadów z tworzyw sztucznych – statystyczny Polak produkuje ich średnio ok. 80 kg rocznie.
Z pewnością każdy mieszkaniec segregujący odpady na 5 frakcji widzi, że to właśnie odpady plastikowe zajmują najwięcej miejsca w koszach domowych czy ulicznych. A wystarczyłoby zamienić butelki jednorazowe na bidony z wodą z kranu, foliowe torebki na materiałowe, albo zamiast kupować jedzenie w styropianowych tackach, zawinięte w folię – używać wielorazowych pudełek na żywność. W okresie wakacyjnym swoją świeżością i zapachem kuszą owoce i warzywa, które kupujemy z nadwyżką. Zamiast wyrzucać te już przejrzałe, należałoby je zamrażać i ponownie wykorzystywać, do czego zachęca Dorota Jezierska, wiceprezeska Federacji Polskich Banków Żywności:
– „Z naszych badań wynika, że zbyt duże zakupy bez planowania czy kupowanie na zapas to jedne z najczęstszych przyczyn marnowania jedzenia. W sezonie letnim częstym niż zazwyczaj zjawiskiem jest także psucie się żywności. Polakom brakuje wiedzy o prawidłowym przechowywaniu i pomysłów na przetwarzanie zakupionych w nadmiarze produktów. Tymczasem najprostsze sposoby naszych babć – kiszenie, robienie kompotów, przetworów, mrożenie czy „wekowanie” dań pozwoli na przedłużenie ich przydatności nawet o kilka miesięcy!” – dodaje.
Więcej odpadów to wyższe koszty ich recyklingu
Statystyki prowadzone przez ENERIS pokazują, że w okresie wakacyjnym rośnie ilość odbieranych od mieszkańców odpadów, nawet o ponad 20%.
– „Ostatnie lata nauczyły nas iść drogą na skróty. Plastikowe talerze i sztućce towarzyszące spotkaniom przy grillu, różnej wielkości butelki z napojami dostępne w każdym sklepie, ogromne ilości jedzenia kupowane pod wpływem impulsu i pięknego wyglądu, które nieprzejedzone lądują w śmietnikach, to obraz naszej codziennej rzeczywistości. Dlatego mocnym wezwaniem do działania i wyrazistą grafiką chcemy zwrócić uwagę Polaków na problem nadmiernej konsumpcji. Dodatkowo rosnące góry odpadów w osiedlowych altanach śmietnikowych przekładają się na wyższe koszty samego systemu zbiórki odpady.” podkreśla Magdalena Sułek-Domańska, Dyrektor ds. Komunikacji ENERIS.
Kampanii „Zmień nawyki albo giń” towarzyszy konkurs dla internautów z nagrodami, które dostarczą niezapomnianych przeżyć i doświadczeń (pobyt w SPA lub voucher do wykorzystania na portalu wyjątkowyprezent.pl).
Wystarczy na profilu ENERIS umieścić pod postem konkursowym zdjęcie pokazujące swoje eko-nawyki i zyskać szansę nie tylko na cenną nagrodę, ale także wsparcie działań edukacyjnych Banków Żywności. Każde zgłoszenie konkursowe to 50 groszy przekazane przez ENERIS na program niemarnowania żywności prowadzony przez Banki.